Program naprawczy

W obecnych czasach coraz częściej dochodzi do przestępstw popełnianych przez młodych ludzi. Są z nimi problemy wychowawcze, spotyka ich przemoc w szkole, wielu z nich potrzebny jest program naprawczy. Problemy wychowawcze nie dotyczą tylko skrajnie biednych ludzi, którzy nie mają wystarczających środków na rzetelne wychowanie i wykształcenie potomków, ale osiągają one skalę globalną. Jedną z przyczyn jest właśnie przemoc w szkole. Te niby błahe i częste zjawiska zaczynają dotykać najróżniejszych środowisk, wdzierają się nawet w hermetyzm świata ludzi bogatych. Dzieci napastowane są zarówno przez rówieśników jak i starsze osoby. Program naprawczy powinien być skuteczny, powinien sięgać korzeni problemu, powinien zbadać gruntownie problem, jakim jest przemoc w szkole, zbadać źródła problemów wychowawczych. Aby rozwiązać ten problem, musimy wiedzieć jak tego dokonać, jak się za to zabrać i co chcemy zyskać. Program naprawczy powinien spełniać wszystkie kryteria fachowego podejścia do socjologii i psychologii. W oparciu o naukę trzeba rozwiązać problem, który w środowisko naukowe się wdarł. Szkoła bez wątpienia ma być środowiskiem naukowym, ostoją wiedzy, miejscem zdobywania teoretycznej wiedzy o świecie. Przemoc w szkole nie ułatwia tego zadania, wręcz przeciwnie – stwarza problemy wychowawcze i odciąga uwagę od rzeczy najistotniejszej, jaką jest edukacja młodych i często ambitnych umysłów. W skrajnych sytuacjach, gdy rodzice zaczynają mieć problemy wychowawcze nie pomoże zwykłe zrzucenie winy na otoczenie czy na przykład nauczycieli, którzy (zdaniem rodziców) mają być odpowiedzialni za wychowanie ich dzieci w szkole. Trzeba pamiętać, że w szkole na jednego nauczyciela przypada kilkanaście dzieci, a sami rodzice nie potrafią czasami upilnować swojej jednej pociechy. Taka sytuacja niestety sprzyja przestępczości, pojawia się przemoc w szkole. Może się ona wedrzeć tam zupełnie nie spostrzeżona. Dlatego właśnie potrzebny jest skuteczny program naprawczy. Możemy sobie wyobrazić szkołę bez przemocy, taką gdzie każde dziecko traktowane jest na równi z innymi. Powinni oni być traktowani też jako jednostki, a nie grupa, co nie sprzyja ich identyfikacji.

[Total: 0    Average: 0/5]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *